Wat is meditatie?

Meditatie is een training van de geest. De manier waarop je mediteert hangt af vanuit welke stroming je de technieken hanteert. Bij meditatie gaat het in het algemeen over:

Ontspanning

Ontspannen van je lichaam, vertragen van de adem en het kalmeren van de geest.

Verstilling

Traditioneel gaat meditatie over het verstillen van het lijf en de geest. Liggend of zittend. Er zijn ook dynamische vormen van meditatie zoals loop meditatie.

Naar binnen kijken

Of je nu je ogen open hebt of gesloten, meditatie keert de aandacht naar binnen, naar jezelf in plaats van de wereld om je heen.

Bewustzijn

In meditatie word je getuige van je mentale en emotionele processen. Je leert om gevoelens, gedachten en afleidingen los te laten en je leert je er niet mee te identificeren.

Focus

De meeste meditaties gaan over het focussen van de aandacht op een object zoals een kaars of je adem. Terwijl andere meditaties gaan over het waarnemen van wat er omhoog komt in het moment.

meditatie en yoga in tilburg

Mediteren op een nuchtere manier.

Oorspronkelijk horen bij bepaalde meditaties ook spirituele elementen. Dan is het doel om de beoefenaar ervaringen te geven van staten van bewustzijn en visioenen die buiten de materiële wereld staan. De meeste meditaties echter kunnen op een seculaire manier worden beoefend, dus je hoeft niet te geloven in een filosofie of een bepaalde religieuze stroming. De seculaire benadering, dus de wereldse benadering, waarbij je meditatie kan beoefenen op een nuchtere en toegankelijke manier is de manier waarop de meditaties bij Urban Meditation en Yogacentrum Tilburg worden gegeven. 

mindfulness tilburg

Meditatie

Voordelen van mediteren

Door meditatie ontwikkel je handige vaardigheden zoals focus en bewustzijn die je dagelijks leven kan transformeren.
Meditatie zorgt er vooral voor dat je je geest begrijpt, traint en onderzoekt. Dit maakt meditatie een persoonlijke ervaring. Effecten op het brein wanneer je regelmatig mediteert:
-verbeteren van de focus,
-verhogen van de creativiteit,
-verbeteren van het leervermogen en herinneren,
-verbeteren van het bewustzijn van de onbewuste patronen,
-een uitgerust gevoel en je hebt minder slaap nodig,
-sneller verwerken van informatie.

 

meditatie en meditatieles in Tilburg
meditatie en meditatieles tilburg

De sleutel tot emotioneel welzijn

Onderzoek toont aan dat meditatie ons helpt ons beter te voelen. Veel studies hierbij richten zich op de liefdevolle vriendelijkheid meditatie techniek. Toch is ook aangetoond dat andere meditatietechnieken depressieve gevoelens en gevoelens van angst verminderen. Andere voordelen van meditatie:

-vermindert depressies,
-vermindert gevoelens van angst,
-verhoogt emotionele weerbaarheid en flexibiliteit,
-verhoogt empathische vermogens,
-verhoogt zelfbewustzijn,
-verbetert de mogelijkheid om contact te maken met anderen.

Een rustig hoofd!

Gemiddeld hebben we zo’n 50.000 gedachten per dag. veel daarvan hebben we al vaker gehad. Hiervan bewust worden is de eerste stap naar het rustig maken van het mentaal gebabbel. 

Wanneer je in de ochtend wakker wordt, word je direct bewust van het mentaal gemompel. Dit is de standaard van je brein, produceren van mogelijkheden in de toekomst. 

Denken dat is wat de geest doet. Hier kun je niets aan doen. Door middel van meditatie kun je dit kalmeren. De grootste valkuil is dat wij een mening vormen over de gedachten en vervolgens ontstaan er weer nieuwe gedachten. De uitdaging is om hier van bewust te worden en minder reactief te worden op de gedachten. Dit is de basis van de minfulness techniek. Bewust worden van wat er gebeurt. 

De eerste stap is om de gedachten onder de loep te gaan nemen, een handigheid die je leert tijdens het mediteren. Met de inzichten die je vanuit daar ontwikkelt ga je verschil maken tussen negatieve en positieve gedachten en gedachten die je helpen of juist niet. Met die kennis kun je bewuster gaan kiezen welke gedachte je laat gaan en gaat proberen los te laten. Je gaat leren je geest te beheersten.